Ultimele Stiri
Aeroportul Internațional Iaşi, gazda unui eveniment de referinţă pentru industria aviatică din Europa – A 12-a ediție a Forumului ACI EUROPE Leadership and Human Resources, reuniune anuală a membrilor Consiliului Internaţional al Aeroporturilor din Europa (Airports Council International Europe), s-a desfășurat zilele acestea la Iași. Evenimentul (6-7 mai 2019), destinat managementului și resurselor umane, a fost organizat în premieră în România, de către Aeroportul Internațional Iași, cu sprijinul Universității […]Plenul Consiliului Județean se reunește mâine. Bugetul județului, principalul punct de discuție – Consilierii județeni se vor întâlni mâine în ședință având pe ordinea de zi 32 de proiecte. Printre acestea se numără și cel referitor la dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași, obiectiv care va intra într-un amplu proces de modernizare, investiția totală fiind de aproape 130 de milioane de euro. Pentru primele două etape din masterplanul integrat și […]Primăria Iași vrea să modernizeze stadionul Emil Alexandrescu – Primăria Iași a lansat, în spațiul public, ideea modernizării stadionului din Copou. Iată ce propune municipalitatea ieșeană: – noul stadion va avea aproximativ 20.000 de locuri; – va fi construită o parcare subterană; – va exista și o zonă de cazare pentru sportivi; – în incinta arenei va fi înființată și o zonă pentru pregătire […]Pas important pentru proiectul axei rutiere Iaşi – Suceava – Raportul de audit pentru siguranța rutieră în cadrul proiectului– Axa rutieră strategică 1: Iași-Suceava a fost finalizat, a anunţat Consiliul Judeţean Iaşi În următoarea lună, execuția lucrărilor de reabilitare a Axei va fi scoasă la licitație. Auditul pentru siguranța rutieră presupune verificarea detaliată a caracteristicilor de proiectare și de execuție a infrastructurii în vederea eliminării […]Reabilitarea căii de rulare și achiziția de tramvaie cu fonduri europene, în atenția CL – Miercuri, 17 aprilie, de la ora 10.00, consilierii locali se vor întruni într-o ședință extraordinară pentru a aproba varianta finală a trei obiective de investiții privind reabilitarea căii de rulare și achiziția de tramvaie pentru care vor fi accesate fonduri europene. Este vorba despre proiectele „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu”, „Reabilitarea infrastructurii de […]

Asociațiile care luptă pentru autostrăzile Moldovei amenință Guvernul României cu trimiterea în judecată

Asociațiile Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8, Moldova vrea Autostradă și Pro Infrastructură, care luptă pentru construirea Autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, au trimis astăzi o scrisoare publică către Prim-Ministrul Viorica Dăncilă și Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, prin care li se cer informații și documente lămuritoare cu privire la punerea în aplicare a Legii 291/2018, numită și Legea Autostrăzii Unirii, votată în Parlament la sfârșitul anului trecut.

Acesta este primul pas  pe care asociațiile menționate îl fac în intenția de a acționa în judecată Guvernului României pentru nerespectarea Legii privitoare la construirea acestui obiectiv esențial de investiții pentru regiunea Moldovei.

 

Doamnă Prim-Ministru,

În temeiului liberului acces la informație, precum și a prevederilor legale privind transparența decizională, vă solicităm documente asupra modului cum a înțeles Guvernul României să aplice prevederile Legii nr. 291, publicată în Monitorul Oficial la data de 2 decembrie 2018.

Conform acestei Legi (articolul 2), obiectivul de investiții Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș se finanțează de la Bugetul de Stat, prin Bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public-privat. 

În aceeași Lege, la articolul 4 se prevede obligația Ministerului Transporturilor de a demara în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii respective (2 decembrie 2018), procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș.

Vă rugăm să observați că până la această dată, în afara faptului că s-a aprobat un proiect privitor la lansarea unui parteneriat public-privat, atât Guvernul României, cât și Ministerul Transporturilor nu au mai comunicat niciun fel de act cu privire la modul cum înțeleg să aplice prevederile Legii 291/2018.

Atragem atenția că, prin HG nr 907/29 noiembrie 2016, s-au stabilit expres etapele de elaborare și conținutul cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice.

În consecință, vă solicităm următoarele:                                                  

  1. Să ne transmiteți documente după cum urmează:
  • Nota conceptuală. Nota conceptuală este documentația întocmită de beneficiarul investiției în scopul justificării necesității și oportunității realizării unui obiectiv de investiții. Prin notă conceptuală se evidențiază datele preliminare necesare obiectivului de investiții propus și se prezintă informații cu privire la estimarea suportabilității investiției publice.
  • Tema de proiectare.
  • Studiul de prefezabilitate.
  • Studiul de fezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz.
  • Proiect pentru autorizarea lucrărilor.
  • Proiect de execuție.
  1. Dacă documentele cerute de noi sunt în diferite stadii de elaborare (sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea lor), vă solicităm să ne transmiteți calendarul executării acestor documente și sumele estimate pentru fiecare în parte, astfel încât să se aibă în vedere întregul obiectiv.
  2. Vă rugăm, de asemenea, să precizați numărul de kilometri al obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, deoarece la această dată se discută despre două lungimi: 311,066 de kilometri (conform studiului de fezabilitate) sau 318,8 de kilometri (conform Masterplanului General de Transport).
  3. Vă rugăm să specificați dacă sunt, la nivelul Ministerului Transporturilor, în elaborare (sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea) cereri de finanțare vizând finanțarea prin axa dedicată a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) a documentației tehnico-economice aferentă obiectivului de investiții stabilit prin Legea 291/2018.
  4. Vă rugăm să specificați dacă la nivelul Guvernului României este cunoscut impactul dezangajării de fonduri europene pentru perioada programatică următoare asupra asigurării necesarului de finanțare a autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș și a celorlalte elemente de infrastructură din Masterplanul General de Transport al României, având în vedere numărul foarte mic de solicitări de finanțare din partea beneficiarului potențial – CNAIR.
  5. Referitor la decizia Guvernului României de a ignora construcția Autostrăzii A8 prin utilizarea fondurilor europene (investiția e decontabilă până la 85% din total) pentru tronsonul de 68 de km Lețcani-intersecție DN2 Soci, vă rugăm să ne transmiteți documentele oficiale prin care statul român a notificat Comisia Europeană în contextul utilizării exclusive a Parteneriatului Public-Privat.

Considerăm că cererea noastră este perfect îndreptățită și sub aspectul că la această dată Guvernul României și Ministerul Transporturilor încalcă prevederile Articolului 2 sus-menționat din Legea 291/2018, pentru că nu cunoaștem nici intenția de abordare a creditelor externe, și nici a fondurilor europene nerambursabile.

De asemenea, este evident că Ministerul Transporturilor a depășit cu mult termenul de 30 de zile prevăzut de Lege, neinițiind sau nefăcând public niciun document necesar pentru realizarea obiectivului.

Noi nu punem sub semnul întrebării voința Guvernului de a realiza obiectivul de investiții asumat prin Lege, dar considerăm că de această dată nu mai este în discuție voința unei părți sau a alteia, ci este strict în discuție modul de aplicare a unei legi, cu consecințele și răspunderile care decurg în situația în care legea este sfidată.

 

Cu mulțumiri,

Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”,

Președinte, Dorin Dobrincu

 

Asociația „Moldova vrea Autostradă”,

Președinte, Flavius Manea

 

Asociația „Împreună pentru A8”,

Președinte, Ionel Apostol

 

Asociația „Pro Infrastructură”,

Vicepreședinte, Ionuț Ciurea